Lekker eten op trektocht

Naast kledij en slaapgerief is eten één van de meest belangrijke dingen in je backpack bij een meerdaagse wandeltocht. Eten zorgt niet alleen voor veel energie; elke lunch- of snackpauze is ook altijd een momentje om naar uit te kijken. Deze zomer heb ik verschillende opties uitgetest: van zakjes met gevriesdroogd eten tot maaltijdrepen, Snickers en andere zoetigheden. Time to share my foodsecrets!

First things first: een Jetboil is onmisbaar

Tijdens de Laugavegurtrail hadden we nog geen eigen kookgerief. Daarom huurden we materiaal van de organisatie. We kregen een compacte gasbrander met aparte kookpot. Zo’n gasbrander is klein en handig om weg te steken maar heeft geen bescherming voor de wind en is dus vooral heel inefficiënt. Dat betekent: meer gaspatronen nodig en dus extra gewicht in je rugzak. De losse kookpot nam dan weer veel te veel plek in. Koken ging ontzettend traag waardoor we zelf afkoelden en ja, soms ook hangry werden. You get the picture. Niet aan te raden.

We hadden al lang een oogje op de kooksystemen van Jetboil. Het is een systeem waar je snel en efficiënt water in kookt. De toestellen zijn om verschillende redenen geliefd bij outdoorlovers:

  • Compact: alle onderdelen passen in de kookpot
  • Lichtgewicht: +- 600g
  • Snel: minder dan 2 minuten kooktijd voor 0,5l water
  • Zuinig: een gaspatroon van 100g kan tot 12 liter water koken
  • Praktisch: brander en beker/kookpot in één
  • Makkelijk: monteren en demonteren is supersimpel
  • Prijs-kwaliteit: voor ongeveer 100 euro heb je een kwalitatief systeem dat jarenlang meegaat

Rond de Jetboil hangt een hoes van neoprene. Die houdt je bereiding warm, zorgt ervoor dat je de pot kan vastnemen zonder je handen te verbranden én geeft je een indicatie van wanneer het water warm genoeg is. Het logo op de hoes verandert namelijk van kleur: hoe warmer je bereiding, hoe roder het logo. Hoe tof is dat?! Long story short: we zijn hélemaal verkocht.

Jetboil heeft verschillende systemen die je hier kan vergelijken. Wij kozen voor Flash, die paste het best bij onze noden en wensen. We gebruiken onze Jetboil voor koffie, soep, gevriesdroogd eten, thee… Belangrijk om te vermelden: in de Jetboil zelf kan je geen gerechten bereiden. Je kookt dus enkel het water en giet dan over in je pot, beker of maaltijdzakje (meer daarover hieronder). Aanvullend gebruiken wij de plooibare potjes en bekers van Sea To Summit.

Genieten terwijl de Jetboil water kookt – (c) Op Wandel

Breakfast for champions

Jammer maar helaas: geen koffiekoeken op de trail. Daarom kozen we voor gevriesdroogde ontbijtzakjes. Dat zijn maaltijden waaraan je alleen kokend water moet toevoegen. Roeren, tien minuten wachten, smakelijk! We hebben twee merken uitgetest: Adventurefood en Firepot. Het ontbijtgamma is bij beide merken beperkt.

  • Adventurefood:
    • Expedition Breakfast (havermout met fruit)
    • Knüsper Muesli
  • Firepot:
    • Havermout met banaan
    • Havermout met appel

Wat de smaak betreft, is Firepot de winnaar. Maar het is ook leuk om havermout af te wisselen met muesli. Bij mijn ontbijt drink ik een tasje koffie of thee. Theezakjes neem ik los mee, voor koffie gebruik ik het liefst koffiesticks.

De prijs voor een gevriesdroogde maaltijd schommelt tussen 6 euro en 15 euro. De prijs is afhankelijk van het merk en het type maaltijd. Firepot is iets duurder dan Adventurefood. Wil je het graag wat budgetvriendelijker? Dan kan je natuurlijk ook zelf je ontbijt maken. Koop havermout in de winkel en verdeel het over herbruikbare zakjes (ziplock). Geef de havermout wat smaak met melkpoeder, noten, pindakaas, chocolade of gedroogde vruchten. Is havermout niet je ding? Eet dan een energiereep, notenmix of crackers maar zorg ervoor dat je wel genoeg energie binnen hebt. Meer opties hieronder bij de snacks.

Morning coffe with a view – (c) Op Wandel

Snacktime

Un petit creux? Snacks voor onderweg houden je energieniveau op peil en zijn dus een belangrijke aanvulling op je ontbijt, lunch en diner. Je kan eigenlijk allerlei snacks meenemen maar zorg vooral voor afwisseling. Elke dag dezelfde snacks eten is geen goed idee. Dan geraak je het eten snel beu wat resulteert in verminderde eetlust. Dat laatste moet je echt vermijden want die extra energie heb je broodnodig.

Er zijn verschillende opties:

  • Notenmix
  • Rozijnen, dadels of gedroogd fruit
  • Snoeprepen (idealiter met noten voor extra proteïnen): Snickers, Lion,…
  • Koekjes: bijvoorbeeld Grany met gedroogd fruit
  • Energierepen: Nature Valley, Na-kd, Clif bar
  • Gedroogde worstjes
  • Kaas
  • Gezouten nootjes

Tip: verdeel je snacks op voorhand over herbruikbare ziplock bags. Maak voor elke dag een zakje. ’s Ochtends stop je het zakje ergens waar je doorheen de dag makkelijk bij kan. Nog een tip: niets zo vervelend als een koekje dat helemaal verbrijzeld is. Prop je snacks dus niet helemaal onderaan of achteraan je rugzak.

Onze snackzakjes – (c) Op Wandel

Lunchbreak

Afhankelijk van de intensiteit van de wandeling eten we zowel ’s middags als ’s avonds een warme, gevriesdroogde maaltijd. Op dagen waarop de etappe fysiek niet te zwaar is, eten we een lichte lunch. Ook bij slecht weer kies je beter voor een snelle maaltijd. De warme maaltijd bewaren we dan voor op de bivakplaats waar we uitgebreid de tijd nemen om te eten.

Lichte en snelle lunch:

  • Getest: plantaardige maaltijdrepen van Jimmy Joy (Plenny Bars). De repen komen in verschillende smaken. Elke reep is een complete maaltijd met essentiële voedingsstoffen. Om die reden ook redelijk zwaar en in mijn ervaring taai om te eten. Maar het doet wat het moet doen: compact, lichtgewicht, snel en toch voedzaam.
  • Nog niet getest maar al veel zien verschijnen: legerbiscuits. Voedzame crackers. Neutrale smaak en makkelijk te combineren met kaas of gedroogde worstjes. Bijvoorbeeld deze biscuits van Trek ’n Eat.

Tover je Jetboil weer boven en drink er koffie of thee bij. Of misschien kan een instantsoepje wel smaken? De soepen van Royco zijn handig én lekker.

Dinner party

Yes! ’s Avonds is er tijd om uitgebreid te tafelen. Altijd een feestje en zéker met de maaltijden van Firepot. De chef-koks bij Firepot kijken niet alleen naar de voedingswaarden maar ook naar de herkomst van de ingrediënten. Ze werken met voedingsmiddelen die we in onze eigen keuken terugvinden en proberen zoveel mogelijk industriële ingrediënten te vermijden. Daarnaast bereiden ze hun maaltijden ook anders dan hun concurrenten. En dat proef je! Meer over hun slow cooking techniek lees je hier.

Mijn favorieten:

  • Porcini Mushroom Risotto
  • Vegan Orzo Bolognese
  • Chili Non Carne and Rice

Zo’n gevriesdroogde maaltijden zijn echt superhandig en bovendien heel voedzaam. Ze nemen amper ruimte in je backpack en in no-time heb je een lekkere warme maaltijd die je gewoon uit het zakje kan eten. Buiten je lepel of spork heb je dus geen afwas. Tip: kies voor een lange lepel zodat je makkelijk bij de bodem van het zakje geraakt.

Geen afwas dus, maar wel afval. Firepot biedt ook composteerbare verpakkingen aan maar in die zakjes kan je geen water gieten. Dat betekent: afwas en een extra pot. Dat is nog een heikel punt dat we verder willen onderzoeken.

Firepot is natuurlijk niet de enige producent. De maaltijden van Adventurefood zijn ook getest en goedgekeurd. Nog andere merken zijn Real Turmat, Trek ’n Eat en Summit to Eat. Ook Decathlon biedt zo’n maaltijden aan. Voor veggies en vegans is er trouwens genoeg keuze: de meeste producenten hebben plantaardige alternatieven. Je zou het ook kunnen redden met maaltijden van Knorr. Die zijn gewoon te vinden in de supermarkt maar let hierbij wel op de voedingswaarden en zorg dat je genoeg intake hebt. Hoeveel je precies nodig hebt, lees je hieronder.

Psst… Iets wat niemand je vertelt en wel gezegd mag worden – (ik probeer het mooi te verwoorden): gevriesdroogd eten neemt je helemaal over. What comes in, must come out. Van zweet tot toiletbezoeken: alles wat je als mens afgeeft, ruikt plots naar die zakjes. Het is alsof je zelf het zakje wordt. Oké, ik overdrijf misschien een beetje. Het valt allemaal wel mee. Maar zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb. 😉

Genieten van een potje Fire – (c) Op Wandel

Altijd te veel, nooit te weinig

Eerst en vooral: iedereen heeft een andere visie op eten en hoeveel je meedraagt in je rugzak. Sommige mensen nemen veel eten mee, anderen zo weinig mogelijk. Je kan bijvoorbeeld ook voor cold soaking kiezen. Dat is een techniek waarbij je geen kooksysteem nodig hebt. Maar het psychologisch effect van lekker eten valt écht niet te onderschatten. Daarom zijn wij graag goed voorzien.

Om te berekenen hoeveel voeding we nodig hebben, gebruiken we deze calculator. Geef je eigen gewicht, het gewicht van je backpack en informatie over je wandeling in en krijg een inschatting van hoeveel calorieën je zal verbranden. Er zijn veel factoren die je verbruik bepalen maar deze calculator geeft een goede indicatie. Per uur ligt het verbruik tussen +-300 en 600 kcal. Zorg ervoor dat je evenveel opneemt als verbruikt.

Stel dat ik 3000 calorieën verbrand op een dag. Dan eet ik het volgende:

  • Ontbijt (gevriesdroogd): 500 kcal
  • Lunch (maaltijdreep): 400 kcal
  • Diner (gevriesdroogd): 600 kcal

De calorieën per maaltijd staan duidelijk aangegeven op de verpakking. In dit geval heb ik 1500 kcal binnen. Dan weet ik dat ik nog 1500 extra kcal moet opnemen via snacks. Op basis daarvan vullen we onze herbruikbare snackzakjes. De samenstelling van elk zakje (noten, Snickers,…) komt dan neer op ongeveer 1500 kcal. We voorzien voor elk van ons 2 à 3 extra snackzakjes. Komt altijd van pas: voor zware dagen of voor ‘de goesting’.

Zo! Dat waren mijn foodsecrets. Benieuwd naar die van jullie. Welk eten verkiezen jullie tijdens meerdaagse tochten? Laat het me hieronder weten.

Dorien Draps

Ik ben Dorien. Ziel, pen en stem achter Op Wandel. Zot van de buitenlucht en lover of all things slow.

1 Reactie

  1. Interessante post!

    Ik probeerde de crackers van Trek ’n Eat en die zijn best goed. Wij smeerden er confituur uit zo’n klein potje op (zo’n kuipjes die je op hotel soms krijgt). Volgende keer zou ik ook smeerkaas meenemen voor wanneer ik zin heb in een hartig smeerseltje.

    Als ontbijt vind ik in de zomer overnight oats wel lekker. Ik maak ze zo: Ik gebruikt een voorgemaakte porridge mengeling van de verpakkingsvrije winkel. Die bevat havermoutvlokken, zaden en gedroogde bessen. Dat doe ik op voorhand thuis per portie in een ziplockzakje met wat melkpoeder en suiker. Ik gebruik per persoon 60g porridge, 20g melkpoeder en 1tl suiker. Tijdens de trektocht kook ik voor ik ga slapen 200 ml water en ik giet de porridge erbij. Dit laat ik afkoelen (best met een deksel om beestjes te vermijden) en de volgende ochtend eet ik het als overnight oats. Het water er ’s ochtends bij doen om het warm te eten kan uiteraard ook, maar dan kook je het best nog even door om alles zacht te maken (als je dat graag hebt natuurlijk). Best al even testen thuis, dan kan je het helemaal op je voorkeuren afstemmen ;).

    Verder vind ik lekkere koffie best belangrijk :). Deze is best goed en handig te gebruiken: https://www.starthiking.nl/product/freshdrip-colombia/.

    Wat ik wel jammer vind aan al die trekking maaltijden is het afval dat je creëert. Alles in wegwerpverpakkingen, veel plastic en aluminium, … Bovendien is het best duur en is de kwaliteit en smaak niet altijd goed. Vaak veel te zout bijvoorbeeld. Ik zou dus graag eens experimenteren met zelfgemaakte mengelingen, maar lijkt me niet eenvoudig.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Opwandelaars eten graag cookies. Jij ook?  Meer info