Happy feet, happy hiker: zo verzorg je je voeten

Ah, voeten! De steunpilaren van je wandeling. Hoewel ze ons dagelijks overal brengen, hebben we er toch minder oog voor dan pakweg onze tanden. Die krijgen elke dag een poetsbeurt, maar voor onze voeten is dat niet altijd het geval. Toch is het belangrijk om je voeten goed te verzorgen. Zeker wanneer je meerdaagse trektochten wandelt, verdienen je voeten extra aandacht. In dit artikel deel ik enkele tips voor happy feet. 

Veelvoorkomende kwaaltjes

Er zijn verschillende kwaaltjes waar je mee in aanraking kan komen. Gelukkig kan je zelf al veel voorkomen én genezen. Misschien heb je wel al eens last gehad van de volgende problemen: 

  • blaren
  • zweetvoeten en vervelende geurtjes
  • kloven
  • schilfering
  • droge voeten
  • jeuk
  • roodheid
  • kleine blaasjes 
  • schimmelnagels
  • … 

Blaren en wrijving kan je vermijden door de juiste schoenen en de juiste sokken te dragen. Je schoenen mogen niet te groot zijn maar ook niet te klein. Idealiter hebben ze een ademend en waterafstotend vermogen. Sokken met merinowol zijn aangeraden omwille van de vocht- en warmteregulerende werking. In de Op Wandel Academy hebben we een hele cursus gewijd aan ‘Schoenen & Sokken’ en ook eentje aan EHBO, waarbij we in één van de modules dieper ingaan op blaren en wondverzorging. 

Tip: knip je nagels mooi recht voor je begint met wandelen. Niet te kort, maar zeker niet te lang zodat ze geen wondjes kunnen maken. Neem je nagelschaartje ook mee op trektocht en werk bij indien nodig. 

Voetschimmels die onder andere jeuk en schilfering veroorzaken kan je oplopen op drukke en vochtige plekken zoals bijvoorbeeld het openbaar zwembad. Maar ook als je je wandelschoenen niet goed verlucht, kan schimmel ontstaan. Alles wat warm en vochtig is, vormt een risico. Zo’n schimmel is trouwens ook besmettelijk en kan je dus makkelijk doorgeven aan je huisgenoten. 

(c) Op Wandel

Beter voorkomen dan genezen is de boodschap. Dit is hoe je dat doet: 

  • Laat je schoenen drogen en verluchten. Dat doe je door de zool eruit te halen, de veters los te maken en de tong van je schoen helemaal naar voren te brengen. 
  • Als je dagelijks wandelt, zorg dan eventueel voor 2 paar schoenen zodat je kan afwisselen
  • Draag je schoenen idealiter niet meer dan 3 dagen na elkaar. Ben je op trektocht? Laat je schoenen dan elke nacht verluchten. 
  • Was je voeten niet met gewone zeep want die is vaak te agressief voor je huid en de natuurlijke bacteriële omgeving van je voet. Was in plaats daarvan je voeten met een zachte zeep zoals de wasgel van YUN
  • Droog je voeten goed af, zeker als je meteen terug schoenen of sokken aandoet. Vergeet de huid tussen je tenen niet. 

Zelf heb ik last van zweetvoeten. Wanneer ik een meerdaagse trektocht doe, probeer ik dat in te perken door een antitranspirant te gebruiken zoals Axitrans of Oy (kan je ook gebruiken voor de oksel). ‘s Nachts laat ik mijn wandelschoenen altijd goed verluchten. Tijdens de wandelpauzes doe ik altijd mijn schoenen uit. Opnieuw om te verluchten, maar ook om mijn kousen uit te trekken en te laten drogen aan de lucht. Als pauzes er niet inzitten, zorg ik voor een tweede paar sokken. 

Herstel de natuurlijke balans van je voeten met YUN

De laatste maanden had ik last van vervelende geurtjes en van schilfering. Het begon op mijn linkervoet maar sprong al snel over naar de rechterkant. Toeval bestaat niet, want net op dat moment kreeg ik een mailtje binnen van YUN met de vraag of ik hun probiotische voetbehandeling wou uitproberen. Toen ik hun verhaal las, was ik meteen overtuigd. Ik ben helemaal fan van natuurlijke en organische producten die goed zijn voor mens en planeet. Mijn toiletzak thuis én op de trail bestaat enkel uit natural beauty. Meer daarover lees je in dit artikel. En YUN is ook zo’n mooi merk! 

YUN voetverzorging – (c) Op Wandel

Verschillende onderzoekers aan de UAntwerpen deden meer dan 10 jaar lang onderzoek naar natuurlijke alternatieven voor de bestrijding van voetschimmels. Zo zijn ze uitgekomen bij FNG: een probiotisch product dat miljarden goede levende bacteriën toevoegt aan je huid om de huidmicrobioom te herstellen. Vervolgens werd YUN opgericht, met als missie iedereen toegang te geven tot effectieve en duurzame huidverzorging.

Zegt het woord microbioom je niets? Lees dan even wat YUN hierover schrijft: 

“Ondertussen weten we dat we niet alleen leven in ons lichaam. Er zijn zo’n 100 biljoen bacteriën die ons gezelschap houden. De complete collectie van al deze bacteriën noemen we het microbioom. Het grootste deel van het microbioom bevindt zich in de darmen (darmflora). Ook in de mond, de maag, op de huid en in de vagina vind je een rijke collectie aan bacteriën terug. Menselijke cellen maken slechts 43% uit van het totale aantal cellen in ons lichaam. De overige 57% zijn bacteriën, schimmels en eencellige eukaryoten die in onze darmen, in onze mond, op onze huid en in het vrouwelijke voortplantingskanaal leven. In totaal heb je dus meer dan 1,5 biljoen bacteriën!”

– YUN

Wat YUN doet is belangrijk, want de WHO voorspelt dat er in 2050 meer mensen zullen sterven aan antibioticaresistente bacteriën en zogenaamde ziekenhuisbacteriën dan aan kanker. Dat komt door ons massale antibioticagebruik, omdat we te vaak binnen zitten en omdat we véél te proper zijn. Tijd voor verandering! In plaats van slechte bacteriën te doden met antibiotica en antibacteriële producten, volgt YUN de filosofie van probiotherapie. In plaats van alle bacteriën te doden, voegen ze miljoenen goede levende bacteriën toe. Meer over de werking van probiotherapie lees je hier

YUN voetenspray & wasgel – (c) Op Wandel

Let’s put it to the test

Ik probeerde de FNG Repair Therapy uit. Dat is een set die bestaat uit de wasgel en de voetenspray.  

  • De wasgel is een zachte zeep die prebiotica inuline en fructose bevat als voedingsstof voor de goede bacteriën op de huid.
  • De spray herstelt microbioom en voorkomt jeuk, schilfering en irritatie.

De combinatie van de twee producten is ideaal om snel komaf te maken met kwaaltjes. 

Dit is hoe je het gebruikt: 

  • Was je voeten met de gel.
  • Droog je voeten en tenen goed af. 
  • Spuit de spray op je voeten (2 seconden op een afstand van 20 cm).
  • Laat drogen. 

Doe dit elke dag gedurende minstens 2 weken (‘s ochtends en/of ‘s avonds). 1x per dag is voldoende (preventief), 2x per dag voor curatief gebruik. Blijf herhalen tot 1 week na zichtbare verbetering. Je kan de spray ook gebruiken in propere schoenen en sokken.

En dan nu: het verdict! De verpakking ziet er leuk uit, het ruikt lekker en de spray is sneldrogend. Al na enkele dagen zag ik duidelijk verbetering. Mijn schilfering is bijna helemaal verdwenen en de vervelende geurtjes ook. Mijn voeten zweten nog, maar de geur die achterblijft is veel aangenamer. YUN blijft sowieso een vast onderdeel van mijn voetverzorging! 

Hoe zorg jij voor happy feet? Laat het weten in de comments. 

Dorien Draps

Ik ben Dorien. Ziel, pen en stem achter Op Wandel. Zot van de buitenlucht en lover of all things slow.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.